maandag 18 augustus 2014

taart met Mirabellen en speculoos (pruimentaart)


Vanuit Frankrijk heb ik Mirabellen gekregen en ook een pot heerlijke eigen gemaakte jam. Dus op zoek naar een recept waar mirabellen voor gebruikt kunnen worden zonder dat het jam is.
Op deze site: verveine-peche.blogspot.fr  kwam ik het tegen.


Ik was wat verbaasd over het feit dat er gist en geen suiker in het deeg werd verwerkt. Maar juist omdat het een heel natuurlijke smaak heeft is het een erg goede combi met de speculoos en zoete mirabellen. Wel was de buitenkant van de korst wat dik en daardoor wat droog. Deze zou ik de volgende keer dunner maken. Ik heb 100 gram boekweit en 100 gram bloem gebruikt. Dit is natuurlijk te variƫren. Ook heb ik met het water wat lopen knoeien. ik had 8 gram maar dit bleek verreweg te weinig. Denk dat er iets minder dan 100 ml in is gegaan. Iedere keer een klein scheutje tot het een soepele deegbal werd.

Ik heb van dit recept deze 4 taartjes en een minispringvorm gevuld. Dit had nog meer kunnen zijn aangezien ik de volgende keer de korst dunner zou maken.

200 gram bloem
60 gram plantaardige boter
1 theelepel gist.
beetje zout
ongeveer 80 ml water
pruimen/maribellen
Lotus koffieleutjes (ruim 1 per taartje)

De bloem, gist en het zout mengen in een mengkom.
De boter smelten in een steelpan. De boter wanneer deze gesmolten is toevoegen aan de bloem en met een houten spatel door elkaar mengen. Het water er voorzichtig bijvoegen (beetje bij beetje) tot je het met de hand tot een bal kunt kneden. Zet dit 30 minuten in de koelkast.
Vet de taartvormpjes in en vul deze met het deeg (dun!). Verkruimel de speculooskoekjes en verdeel deze over de bodem van de taartjes. Was en halveer de pruimen en leg deze erover heen. Goed tegen elkaar wat ze krimpen iets!
Bak ze op 180 graden 25 minuten. Wanneer ze uit de over komen kun je ze iets besprenkelen met kristal suiker.


Eet smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten