dinsdag 20 januari 2015

Gezonde kruidkoek


250 gram bloem (mooiste zou zijn volkoren speltbloem maar dit had ik niet in huis). In dit geval werd het sojabloem
125 gram havermout
4 eetlepels koekkruiden (of een eigen mix van kruidnagel, gember, kaneel en kardemon)
1 eetlepel kaneel
250 gram rozijnen
7 dadels 
300 ml melk naar keuze op kamertemperatuur (of lauwwarm water) 
2 eetlepels lijnzaad gemixt met 6 eetlepels water even laten staan. 
2,5 theelepel baking soda
2 bananen 
snufje zout


Laat de rozijnen wellen in warm water. Voor gebruik afgieten en even laten uitlekken. 
Snijdt de dadels in kleine stukjes en zet deze apart. Snijd de bananen ook in kleine stukjes en zet ze klaar in een schaaltje. 
Verwarm de oven voor op 180 graden en vet een cakeblijk in. 

Meng de droge ingrediĆ«nten met een lepel door elkaar. 
Voeg de bananen, lijnzaad, melk rozijnen en dadels toe. 
Doe het mengsel in het cakeblik en bak dit in het midden van de oven in ongeveer 50 minuten gaar. Let even goed op of het niet te hard gaat. 
Controleren of het gaar is kan door een sateprikker in het deeg te steken. Komt deze er schoon uit is de cake klaar. 

Ik heb er een grote hand chiazaadjes als extraatje doorheen gedaan. Ook zou je kunnen kiezen voor abrikozen of wanneer je dat mag noten. 

Dit recept heb ik van een facebookpagina en zelf iets aangepast. Mocht er iemand zijn die dit leest en de originele bron van dit recept kent hoor ik het graag zodat ik een bron kan vermelden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten