maandag 30 maart 2015

Broodhaantje

Voor op de palmpasenstok moesten er broodhaantjes kopen.

Dus na even googlen vond ik een recept op Marline.
Dus dit heb ik aangehouden.





Ingrediƫnten voor vier grote hanen:
- 500 gram bloem
- 1 theelepel zout
   (dit heb ik gevolgd, vond ze wat flauw, volgende keer zou ik denk ik 3 theelepels gebruiken).
- 1 zakje droge gist
- 1 theelepel suiker
- 3 dl. water of melk (ik heb 1 dl hazelnootmelk en 2 dl warm water gebruikt) plus ietsjes water voor als het te droog is.
- 4 rozijntjes voor de ogen

Doe de bloem, suiker, zout en het gist in een kom. Maak een kuiltje en schenk hier het water in.
Giet het vocht in het kuiltje en kneed het deeg goed door elkaar. Ik heb dit eerst met een mixer met deeghaken en daarna met de hand gedaan. Als het deeg erg droog/kruimelig blijft voeg dan iets water toe. Doe dit met hele kleine druppels want teveel maakt het te nat.
Leg het deeg in een kom en doe hier een natte theedoek of huishoudfolie over en zet dit op een warme plek. Laat het 45 minuten rusten.

Haal het deeg uit de kom en verdeel het in vieren.

Je kunt zelf een broodhaantje maken vanuit je hoofd maar je kunt ook een voorbeeld gebruiken.
Ik heb deze fotocollage als voorbeeld gebruikt.

Bak de haantjes in een voorverwarmde oven in 18 minuten gaar.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten