donderdag 17 december 2015

blauwe monsters


voor 12 cakejes:

- 100 gram witte basterdsuiker
- 100 gram lichtbruine basterdsuiker
- 100 gram plantaardige margarine
- 1/2 theelepel zout
- 200 ml water
- 265 gram patentbloem
- 1/2 zakje bakpoeder

Voor het recept heb ik het 'standaard' recept van Larisse gebruikt uit het boek 'lekker eten met een overgevoeligheid'. 
Dit is niet de volledige omschrijving uit het boek maar mijn eigen twist dus voor de 'echte versie' verwijs ik je naar het boek. Mocht je hem niet in huis hebben, je krijgt hem bij een lidmaatschap op de stichting voedselallergie, ook een aanrader!


Verwarm de oven voor op 160 graden.

Verwarm de basterdsuiker, margarine, zout en het water in een pan. Laat het niet koken.
Haal het mengsel van het vuur als de boter en suiker zijn gesmolten.
Ik laat het vaak niet helemaal afkoelen puur omdat ik daar mezelf de tijd niet voor gun. Als alles gesmolten is laat je het even staan. Ondertussen weeg je de bloem af, voeg je de bakpoeder toe en roer door elkaar.
Zet de papieren muffinvormpjes in een muffinblik.
Meng nu het vloeibaremengsel door de bloem met een garde. Roer dit net zo lang tot het goed gemengd is.
Vul de muffinvormpjes met het deeg en zet deze in de oven.
Na 30 minuten controleren door een cocktailprikker erin te steken, komt deze er droog uit dan zijn ze gaar.


muffins laten afkoelen. 
Dan veel poedersuiker met een mini beetje water tot een papje (lijm) maken. De hagelslag (dit is blauw bruine hagelslag van de Aldi) in een bakje doen. Muffins besmeren met de lijm en deze in het bakje hagelslag dopen. Bij de Wibra had ik laatst oogjes gevonden van suiker, deze tussen de hageslag stoppen en klaar. Ik had ze de middag ervoor al gemaakt en de suiker met hagelslag is dan een mooi hard laagje. 

Makkelijk met leuk effect! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten